Kinek az érdeke volt az, hogy egy sok zöldfelülettel rendelkező, szellős beépítettségű élhető
kisváros helyett Budaörs egy térkövekkel telerakott, egyre több és magasabb épületekkel beépített
parkolóvárossá váljon?
Budaörsre ugyanúgy, mint az agglomeráció más településeire sokan Budapestről költöztek ki.
Beépítettség, gépjárműforgalom és parkolóhelyek tekintetében természetesen a helyzet – még –
sokkal jobb, mint a fővárosban. Így rengetegen azok közül, akik kiköltöztek, elégedettek ezzel a
helyzettel, hiszen nekik javultak az életkörülményeik, ez látszik a közvélemény-kutatásokból is.
Magánbeszélgetésekben a BFE képviselői, tagjai is elismerik, hogy akik már az „innovacity” típusú
Budaörsre költöztek, mindegy honnan, azok között nagy többségben voltak és vannak a liberális
értékrendű szavazók, ez a tendencia jól látszik a helyi választási eredményekből.
Aki régóta itt él, pontosan tudja, hogy melyik kisebb városrész mikor épült be, és ott zömmel milyen ideológiai kötődésűek a beköltözők, sőt azt is, hogy azokban a városrészekben, ahol a régi budaörsi házak helyére húzzák fel szó szerint hosszú, tömött sorokban az új társasházakat, hogy ugrik meg a liberális szavazók száma.
Nem csoda tehát, hogy a városvezetés jó ideje pontosan tudja, hogy a hatalmuk
megtartásának az az egyik legfontosabb alappillére – a másik kettő a város szerencsés földrajzi
elhelyezkedése, és az abból is adódó meggazdagodása -, hogy Budaörs lakossága folyamatosan
növekedett.
Emlékezzünk vissza, hogy 2010-ben annak ellenére, hogy száműzték a bukott SZDSZ-t a
szavazólapokról, és helyette civil színekben indultak, a jobboldal hasonló arányban juttatott be a
testületbe képviselőket, mint a Wittinghoff csapat. Majd a következő évtized időarányosan az egyik
legnagyobb népességnövekedést hozta annak ellenére, hogy a lakótelep már régen felépült.
Érdekes és elgondolkodtató adat, hogy 2010-ben nagyjából ugyanannyian adták a jobboldali jelöltekre a
szavazataikat a városban, mint idén. Most háromezerrel többen mentek el szavazni, és így a BFE az
összes választókerületet megnyerte.
Biztos vagyok benne, hogy a legtöbb városvezető is szeret csöndben üldögélni a kertjében, és
nem szeret csúcsidőben eggyel poroszkálni a főúton, valamint örülne neki, ha ott és azonnal parkolót
találna, ahol éppen dolga akad. Ám volt, ami felülírta ezeket az igényeket: a politikai hatalom
megtartása, a balliberális városvezetés hosszú távú bebetonozásának igénye.
Persze lehet, hogy az innovacity vízió az, ami motiválta a polgármestert és csapatát. Csak azt
nem vették figyelembe, hogy így Budaörs elvesztette épített és természeti értékeinek nagy részét és
az arculatát, uniformizált lett és túlzsúfolt.
Nagyváros kicsiben. Nem elégedtek meg azzal, hogy annyian éljenek itt, ahányan kényelmesen elférnek, mivel a helyi építési szabályzat sokszorosan többet engedett és enged meg, mint ami elfogadható lenne. Biztos, ami biztos legyenek lakóházak/cégek ott, ahol parkot kellett volna létrehozni, ott, ahol parkolókat kellett volna létesíteni, ott, ahol egy elkerülő út épülhetett volna. Minél több ház, minél több lakással, annál több gépjármű, de annál több szavazó is.
Én úgy gondolom mindkettő mozgatórugó igaz: egyrészt meglátták a lehetőséget a
szabadjára engedett építkezések tömeges engedélyezésével a hatalom megtartására, másrészt
valóban olyan víziót akartak megvalósítani, amely ilyen következményekkel járt.
Fél éve az elszabadult hajóágyú Hauser Péter a választási kampányban lenyilatkozta a TV
vitában, hogy van kész terv a parkolási gondokra, de nem árulhatja el, hogy mi, aztán meg azt, hogy a
létező terv még nincs is kész, és folyamatban lévő ügyekről nem illik nyilatkozni.
Nyilván nagyon fájni fog a probléma orvoslása, azért nem tudhattunk meg róla semmit a
választások előtt. Arra viszont rettentő kíváncsi vagyok, hogy ismét a kormány lesz-e a felelős azért,
hogy drasztikus lépésekre kényszerülnek, vagy végre egyszer az életben a városvezetés felelősséget
vállal valamiért, amit elkövetett.
(Földváry)