Február elsején Pest vármegyében is életbe lépett az új alapellátási ügyeleti rendszer. Ezzel immáron
az ország minden pontján az új feltételek mentén vehetik igénybe az állampolgárok az szolgáltatást.
Lapunk megkereste dr. Takács Péter egészségügyi államtitkárt, hogy a részletekről egy kicsit többet is
megtudhassunk.
Melyek a fontosabb változások? Mit kell tennie annak, aki igénybe venné a megújult rendszer
szolgáltatásait?
Az új alapellátási ügyelet központi telefonszáma felnőttek és gyermekek esetében is 1830, amelynek
hívásával a beteg szakszerű tanácsot kap, szükség esetén a tartózkodási helyére sürgősségi ügyeleti
autót, vagy életveszély esetén azonnal mentőt küld az Országos Mentőszolgálat (OMSZ), bármely
településen is tartózkodjon az ellátásra szoruló. A telefonszám a teljes ügyeleti időszakban:
hétköznap 16 óra és másnap reggel 8 óra között, hétvégéken és ünnepnapokon pedig egész nap
hívható. Szakképzett munkatársak (mentőápoló, mentőtiszt, APN) veszik fel a 1830-as telefont, akik
egységes protokoll alapján kérdezik ki a telefonálót, és orvosi telekonzultációt is igénybe vehetnek.
Az ügyeleti telephelyek vegyes ügyeletekként működnek, vagyis felnőtt és gyermek esetén is
felkereshetők, de a gyermekek ellátására Pest vármegye három pontján (Érden, Cegléden és Vácott)
külön is van lehetőség.
Mi volt az alapvető probléma a korábbi rendszerrel? Melyek voltak azok az elemek, amelyek
mindenképpen változtatásra szorultak?
A korábbi ügyeleti rendszert az 1950-es években alakították ki, azóta szinte semmit sem változtattak
rajta. Az ügyeleti rendszer betegek igényeihez igazított átalakításával az volt a célunk, hogy egy olyan
szisztémát hozzunk létre, amely országosan, egységesen minden beteg számára ugyanazt a magas
színvonalú ellátást biztosítja. Régen a lelkiismeretes orvos akár az éjszaka közepén is kiment a
beteghez. A fejlődés és a városiasodás magával hozta az ügyeleti rendszer megszervezését, hogy ne
minden orvosnak kelljen állandó készenlétben állni. Erre az első kezdeményezések az ötvenes
években voltak. Később aztán különböző vállalkozási formák jöttek létre a feladat ellátására: volt,
ahol az orvos leszerződött az önkormányzattal, volt ahol cégek foglalkoztatták az orvosokat. A
betegek sok esetben elégedetlenek voltak az ügyeleti szolgáltatással: egyes helyeken az ügyeletet
nem lehetett kihívni, sőt még felhívni sem, mert a telefont nem vették fel. Ha mégis, akkor vagy a
háziorvoshoz küldték a beteget, vagy azt mondták, hívjon mentőt. Ráadásul a szolgáltatás
folyamatosan dráguló fenntartása komoly anyagi terhet rótt az önkormányzatokra, amelyek sokszor
ki voltak szolgáltatva a magánszolgáltatók zsarolásnak. Olyan is előfordult, hogy a szolgáltatók a
ténylegesnél jóval több betegellátást jelentettek le, ezzel jogtalanul tettek szert anyagi haszonra.
Összességében tehát egy nagyon vegyes, kaotikus rendszer alakult ki. Bár voltak olyan települések,
ahol jól működött, azért az ország egészére sajnos nem ez volt a jellemző. Így született meg az
egységes ügyeleti rendszer gondolata, amit a helyhatóságok jelentős része kifejezetten támogatott és
üdvözölt. Cél, hogy a betegek az eddiginél magasabb színvonalú és minőségbiztosított ellátást
kapjanak. Mindenki az állapotának, ellátási szükségletének megfelelőt, ami lehet telefonos
tanácsadás, telephelyen nyújtott ellátás, lakásra kimenő ügyeleti ellátás, vagy akár mentés is.
Valamennyi sürgősségi ügyeleti telephelyen elérhető új, jól felszerelt ügyeleti gépkocsi és tartalék járművek is rendelkezésre állnak. Míg korábban csak néhány helyen és időszakosan állt
rendelkezésre ügyeleti ellátás a gyermekek számára, február 1-től Pest vármegye 18+3 pontján
ellátást kapnak, illetve a 1830 révén orvosi szintű tanácsadás, a mentőszolgálati kapcsolódás alapján
pedig a legmagasabb szintű prehospitális ellátás is biztosított számukra. Fontos tehát hangsúlyozni,
hogy az új egységes, a mentőszolgálat rendszerével összekapcsolt alapellátási ügyeleti rendszer a
gyermekek ellátása szempontjából – hozzáférés, biztonság, színvonal – is előrelépést jelent.
Magyarország bizonyos pontjain már több mint egy éve működik az új rendszer. Mik az eddigi
tapasztalatok, visszajelzések?
Az új, országosan egységes alapellátási ügyeleti rendszert a másfél évig tartó tesztidőszakot
követően, 2023. február elsejétől, ütemezetten vezettük be, elsőként Hajdú-Bihar vármegyében. A
már csatlakozott 19 vármegyében gyűjtött tapasztalatok, és a 390 ezer ügyeleti ellátásban részesített
beteg visszajelzései alátámasztják, hogy az egységes rendszer zavartalanul működik és minden
rászorulónak a legmegfelelőbb ellátást biztosítja. Országosan összesen 185, Pest vármegyében pedig
21 telephely működik. A visszajelzések alapján az ügyeleti rendszerrel az ellátottak továbbra is
elégedettek, az 1-től 5-ig terjedő elégedettségi skálán összesítve 4,24 pontos minősítést adnak, ami
az egészségügyi szolgáltatások esetében kifejezetten magas értéknek számít. A működési és
betegforgalmi adatokat az OMSZ a jövőben is folyamatosan elemzi annak érdekében, hogy a 1830
hívásfogadó kapacitása és az ügyeleti ellátó helyek erőforrásai mindenkor megfeleljenek. Az új
ügyeleti rendszer felépítésének és működésének vármegyékre vonatkozó részletei a
www.mentok.hu/ugyelet linkre kattintva elérhetők. Budaörs a Budakeszi járás része, ügyeleti
központja Budakeszin a Fő utca 179. szám alatt található és a teljes ügyeleti időszakban: hétköznap
16 óra és másnap reggel 8 óra között, hétvégéken és ünnepnapokon pedig egész nap működik. Az
egységes ügyeleti rendszerben a beteg bármelyik telephelyet felkeresheti, Budaörs esetében akár
Érden vagy Pilisvörösváron, illetve a későbbiekben (Budapest csatlakozása után) a fővárosban is. Az
eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy az ügyeleti ellátás Budaörs térségében is jól működik. Az
indulás óta a budakeszi ügyelet 325 beteget (köztük 80 gyermeket) látott el, közülük mindössze egy
beteg volt súlyosabb állapotban. A 1830-as számra beérkező hívás alapján, szükség esetén
(közlekedni képtelen, illetve súlyos állapotú beteg) természetesen ügyeleti kocsit vagy akár mentőt
riasztunk Budaörsre, és a beteg az ellátást a lakásán kapja meg.