Egy új korszak határán állunk, és nemcsak a járművek fejlődnek rohamléptekkel, hanem maga az út is átalakul – idézi a vg.hu cikke a Magyar Közút témában kiadott közleményét.
A dokumentum szerint az M1–M7-es autópálya budaörsi szakaszán most olyan digitális közlekedési infrastruktúrát építenek ki, amely nem csupán érzékeli a forgalmat, de képes valós időben értelmezni, modellezni – és kommunikálni is róla.

Ez a projekt nemcsak magyar, hanem európai mércével is kiemelkedő jelentőségű. Magyarország Európa élvonalába tör a digitális közlekedésben, ahol már nem az aszfalt, hanem az adat diktálja a tempót – áll a közleményben.
Az úgynevezett „digitális iker” rendszer – hivatalosan Eureka Central System néven – a budaörsi körforgalom közelében megvalósuló mintaszakaszon 39 különféle szenzor segítségével gyűjti és értelmezi a forgalmat.
LiDAR-ok, radarok, hő- és látószögkamerák másodpercenként 1,5 gigabite adatot küldenek közvetlen optikai kapcsolaton keresztül a Magyar Közút adatközpontjába.
a rendszer képes valós időben reagálni a forgalmi helyzetekre,
- támogatja az önvezető járművek tesztelését,
- és lehetővé teszi az okos forgalomszervezést.
A cél nem kevesebb, mint egy intelligens közlekedési ökoszisztéma kiépítése, amelyben az út nemcsak passzív terep, hanem aktív szereplő.
A digitális infrastruktúra fejlődésével párhuzamosan új típusú kommunikáció is születik: az utak és a járművek egymással is „beszélni” fognak.

A jövőben, ha egy autó fékez vagy sávot vált, azt nemcsak a mögötte haladó jármű érzékeli, hanem az út is, és azonnal megosztja az információt más közlekedőkkel vagy a forgalomirányító rendszerrel. Ez alapjaiban változtatja meg a forgalomszabályozás logikáját.
A fejlesztés szorosan illeszkedik azokhoz az új előírásokhoz is, amelyek megkövetelik a BIM (építményinformációs modell) használatát minden útfelújítás és -építés esetén.
Az intelligens tervezési és üzemeltetési adatok nemcsak az építkezések alatt segítenek, hanem hosszú távon is jelentősen csökkentik a fenntartási költségeket.
(forrás: vg.hu)