Új utakon – megkezdődtek az autópálya felújítások

Minden idők legnagyobb magyarországi autópálya-bővítési projektje. Ezt Lázár János szakminiszter jelentette ki a szeptemberben, az M1-es autópályán megkezdődött, mintegy 800 milliárd forint összértékű beruházással kapcsolatban. A tervek szerint a teljes projekt majd egy évtizeden át tart majd és ennek során az M1-es mellett az M7-es és az M3-as autópálya is megújul összesen mintegy 299 kilométer hosszan. Emellett 277 kilométernyi új autópálya is épül. A munkálatok jelentősen érintik a dél-budai agglomeráció, így Budaörs közlekedését is, ezért úgy gondoltuk, egy kis összefoglalóval igyekszünk segíteni az itt élőknek.

A projekt nyitányát az M1-es M0-ás és Bábolna, azaz egészen pontosan a Concó pihenőhely közötti mintegy 78 kilométeres szakasza jelenti. Ennek során 72 hidat és felüljárót alakítanak át, hogy helyet biztosítsanak a szélesebb pályának. A kivitelezők ígérete szerint a munkálatok idején végig biztosított marad a 2×2 sávos közlekedés, de sávelhúzásokra, sebességkorlátozásokra és hídépítésekre kell számítani. Ennek érdekébe egyes szakaszokon a leállósávokat is alkalmassá teszik az ideiglenes forgalom számára.

Intelligens leállósávok – közlekedés akár 2×4 sávban

Mindkét oldalon egy-egy intelligens leállósávot alakítanak ki, amelyek a forgalmi helyzettől függően, baleset, csúcsforgalom vagy munkavégzések esetén nyithatók lesznek. Ezek a többi sávval egyenértékűek lesz, vagyis ugyanúgy 3,75 méter szélesek. Tehát amennyiben szükséges, akár akár 2×4 sávon is haladhat majd a forgalom. Elsődleges cél, hogy a közlekedést esetleg nehezítő munkálatok során is végig biztonságos legyen az autópálya.

Vastagabb aszfaltburkolat

Az útburkolat nemcsak megújul, de lényegesen vastagabb is lesz. Az eddigi 20 centiméter helyett ugyanis a kivitelező 32 centiméteres aszfaltborítást terít majd le. Így egy jelentősen tartósabb, nagyobb terhelést elviselő és jobb minőségű utat alakítanak ki. Az építés során nagyjából 6000 köbméter földet mozgatnak meg és több mint 7000 négyzetméter aszfaltot terítenek le.

Pihenőhelyek játszóterekkel

Komoly fejlesztéseken esnek át a pihenőhelyeket is. Nemcsak felújítják ezeket, hanem mindenhol igyekeznek az eddigieknél magasabb szolgáltatási színvonalat kialakítani. Az épületeket modernizálják, az egyéb területeket zöldítik és számos elektromos töltőhelyet is kialakítanak. Lesznek kimondottan családbarát pihenőhelyek, ahol játszótereket hoznak létre – ezekbe a pihenőkbe nem hajthatnak majd be a kamionok.

Információs portál a felújításokról

Az első ütem, az M0-ás csomópont és Bicske közötti rész munkálatai tehát már megkezdődtek. Ezek várhatóan 2028 augusztusáig tartanak. A szakaszon összesen hat helyszínen, Concónál, Tatabányánál, Óbaroknál, Bicskénél, Herceghalomnál és a Sasfészek-tó pihenőnél alakítanak ideiglenes le- és felhajtóágakat. A munkálatok időnként befolyásolhatják a Budaörsön is áthaladó 1-es autóút forgalmát is. Érdemes tehát alkalmanként tájékozódnunk. Ezt pedig megtehetjük a a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. által létrehozott https://mkif.hu/felujitas/ honlapon, ahol gyakorlatilag percre pontos és friss információkat kaphatunk az esetlegesen várható torlódásokról, fennakadásokról.

Portálunk, az aranyagancs.hu is igyekszik követni a fejleményeket és minden fontosabb hírről beszámolni, amely esetleg érintheti a budaörsiek közlekedési viszonyait. 

  • fela –