Hír


A pajzsmirigy egészséges működéséhez nélkülözhetetlen tápanyagok

Azonban nagyon sokan nem tudják, hogy a pajzsmirigy működéséhez konkrét tápanyagokra van szükség, amelyek hiányában a hormontermelés hosszú távon egyre inkább eltérhet az optimálistól.

Nézzük meg először, mi árthat a pajzsmirigy működésének táplálkozás szempontjából:

·       Nincs elég jó minőségű, telített zsiradék az étrendben;

·       Helyette transzzsírokat, többszörösen telítetlen omega-6 zsírsavakat juttatunk a szervezetünkbe, amelyek gyulladást generálnak;

·       Elégtelen a fehérjebevitel és emésztés;

·       Olyan típusú fehérjéből próbáljuk fedezni a fehérjeszükségletünket, ami a beleinkben gyulladást kelt;

·       Low-carb étrenden vagyunk, ami alkatilag nem biztos, hogy optimális;

·       Olajos magvakkal kompenzáljuk az elégtelen zsír/keményítő/fehérjebevitelünket, ami a bélfalunkat tönkreteszi;

·       Az étrendünk nagy részét nagy inzulinválaszt kiváltó, egyszerű szénhidrátok alkotják.

A pajzsmirigy nemcsak megérzi az elbillenést, hanem valóban szüksége van minőségi, megfelelő arányban levő zsírra, fehérjére és keményítőre.

Van továbbá több vitamin és ásványi anyag, amelyek a pajzsmirigy működését kifejezetten befolyásolják. Mind az étrendünkből, mind külső forrásból törekednünk kell arra, hogy bejuttassuk a szervezetünkbe ezeket. Nézzük sorban:

·       C-vitamin szükséges a megfelelő gyomorműködéshez, emésztéshez, így a T4-T3 pajzsmirigyhormonok konverziójában szerepet játszik, illetve mint antioxidáns az oxidációs folyamatok közömbösítéséhez nélkülözhetetlen, amelyek (autoimmun) gyulladást keltenének.

·       A D-vitamin nélkülözhetetlen a megfelelő immunműködéshez. A pajzsmirigy zavarainál, Hashimoto hátterében gyakori az alacsony szintje.

·       Az A-vitamin a hipotalamusz-agyalapi mirigy-pajzsmirigy tengely működéséhez kulcsfontosságú, illetve szabályozza a jódfelvételt. D-vitamin pótlás retinolbevitel (az A-vitamin aktív formája) nélkül az A-vitaminszint lecsökkenésével jár és a pajzsmirigy zavaraihoz vezet. A béta-karotin zöldségekből történő fogyasztása pedig nem elegendő, ilyen esetben nem konvertálódik át retinollá.

·       A B-vitaminok a metilációs folyamatokhoz kellenek. B12 pl. ezen belül is a vérképzéshez nélkülözhetetlen, hiánya vérszegénységhez vezet, ez pedig a pajzsmirigy működésének romlásához.

·       A vas a pajzsmirigyhormonok szintézisében játszik fontos szerepet. Elégtelen szintje szintén gyakran áll a pajzsmirigy működésének zavarai mögött. Amivel biztosra mehetünk a bejuttatását illetően az nem más, mint a rendszeres májfogyasztás.

·       A cink a pajzsmirigyhormonok konverziójáért felel, hiánya igen gyakori.

·       A szelén a pajzsmirigyhormonok képzéséhez, konverziójához és lebontásához nélkülözhetetlen. Ételek közül a halfélék és a paradió tartalmazzák, de utóbbival érdemes óvatosan bánni a toxinok miatt, illetve azért, mert a belőle felszívódó mennyiség nem mérhető. A szelén rendszeres pótlása ezért elengedhetetlen.

·       Jódra a szelén mellett szintén szükség van a pajzsmirigyhormonok képződéséhez. A japánokhoz képest borzasztó kevés tengeri ételt eszünk, a jódhiányunk emiatt pedig megfelelő mennyiségű pótlás nélkül súlyos, és ezt a pajzsmirigy is megszenvedi (különösen babavárás és szoptatás után). A jódpótlást azonban komplexen szükséges megalapozni.

Látható, hogy a pajzsmirigy szerkezetét, működését mennyire meghatározza, milyen táplálékok vannak, illetve milyen tápanyagok nincsenek megfelelő mennyiségben a szervezetünkben. Egy egyensúlytalanság kezdődhet a bélflóránál, tovább gyűrűzve minden főbb, hormonális folyamatot ellátó szervre.

Ne hanyagoljuk el a pajzsmirigy pillangó igényeit, jelzéseit, konkrét tápanyagokra van szüksége!

Ételem – Életem, Csonka Júlia funkcionális táplálkozási szakreferens és dúla
https://www.etelemeletem.hu/
https://www.facebook.com/etelem.eletem.julia